Waarde donaties #1

Waarde donaties #1

Een tijd geleden sprak ik Ernst Houdkamp, toen nog werkzaam bij Cultuur-Ondernemen, over het gebruik van crowdfunding in de culturele sector. Op een gegeven moment kregen we het over de invloed die donateurs hebben op het totale bedrag dat behaald moest worden. Als men €1.000 wil crowdfunden, zijn dan 10 donateurs die €100,- doneren net zoveel waard als 1 donateurs die €1.000 bijdraagt? Het antwoord op deze vraag hangt zowel af van de definitie van het begrip ‘waarde’, als van de manier waarop je het succes van de campagne wil meten.

Een tijdje later kreeg ik van hem een overzicht(.xls), waarin hij verschillende projecten op Kickstarter had geanalyseerd. Er was gekeken naar het aantal donateurs dat een bijdrage hadden geleverd en naar het totaal bedrag dat was opgehaald. Met deze gegevens werd zichtbaar welk bedrag het meeste was gegeven en hoeveel procent van het totaal bedrag het opleverde.

Wat valt meteen op? Bij Glyphish, TikToken C-loop zien we bij enkele bedragen hoge percentages staan

  • Glyphish: 96,7% heeft een donatie van $25,- gedaan
  • C-Loop: 92,5% een donatie van $35,-
  • TikTok: 37,2% een donatie van $50,- en 32,65 een donatie van $70,-

Niet geheel toevallig kreeg je bij deze bedragen het product dat men wilden ontwikkelen. Het lijkt er dan ook op dat donateurs bij fysieke producten geneigd zijn het bedrag te doneren, waarbij ze daadwerkelijk dat product krijgen. Bij projecten op het gebied van kunst en cultuur is een grotere diversiteit in donaties te zien. Kijken we nu naar het aantal donateurs dat bijgedragen heeft aan Save, dan zien we dat 27,% van alle donateurs voor $25,- heeft gekozen. Echter, dit heeft maar 7,8% van het totaal bedrag opgeleverd. De donatie van $125,- is in verhouding minder vaak gegeven (6,3%), maar heeft wel 8,7% van het totaal opgeleverd.

Cinecrowd

Eenzelfde overzicht(.xls) heb ik gemaakt met de gegevens die op Cinecrowd zichtbaar zijn. Het aantal donateurs dat is vermeld, is het aantal donateurs dat via iDeal een donatie hebben gedaan. Het werkelijke aantal donateurs per project is hoger, deze worden vermeld in de onderste rijen.

Kijken we nu bijvoorbeeld naar ‘Ceci n’est pas un reve’, dan is te zien dat 32,4% van alle donateurs een bedrag van €24,- heeft gedoneerd. Kijken we naar de impact die deze donaties op het totaal bedrag hebben gehad, dan valt op dat dit ‘maar’ 13,3% van het totaal bedrag heeft opgeleverd. Ter vergelijking, 14,7% van alle donateurs gaven €100,- en dit leverde 24,5% van het totale bedrag op. Eenzelfde vergelijking is te maken bij ‘Ex-Mine’: 47,1% van de donateurs gaven een bedrag van €15,-, terwijl dit maar 14,3% van het doelbedrag opleverde. Ook hier zien we dat 27,5% een bedrag van €75,- doneert en dat dit uiteindelijk 41,8% van het totaal op oplevert.

Er kunnen nog wat meer conclusies uit de cijfers getrokken worden:

  • Hoewel het bedrag dat het meeste gedoneerd wordt relatief laag is, kiezen donateurs bij 10 van de 13 projecten niet voor het laagste mogelijk bedrag. Bij 2 van de 3 projecten waarbij dat wel het geval is, is het laagste bedrag gelijk aan het bedrag dat bij andere projecten als tweede mogelijkheid wordt gegeven. Bij het ene project dat overblijft is het verschil tussen het eerste en het tweede bedrag misschien wel te groot (€15-€50). Uit een door Edwin Chen uitgevoerde analyse van Kickstater, blijkt dat een goede tweede optie rond de 20 dollar ligt, waarschijnlijk is dit ook in Euro’s het geval.
  • De optie van €100,- geef het bij de meeste projecten het hoogste rendement . Dit wel als bedragen boven de €1.000 niet mee worden geteld.
  • Er is bij Cinecrowd totaal €79.711 direct via iDeal gedoneerd. Nog eens €31.824 is op andere manieren opgehaald. Dit is ongeveer 28% van het totale bedrag. Een crowdfunding campagne zal zowel online als offline gevoerd moeten worden. Dit lijkt te onderschrijven wat Agrawal et. al. in hun onderzoek ‘The Geography of Crowdfunding’concluderen: “communication technologies enable entrepreneurs form anywhere to access capital globally, but in reality only these entrepreneurs with a sufficient base of offline support may be able to do so”
  • Het gemiddeld aantal donateurs per project ligt op 58. Zonder de uitschieter van 201 donateurs, komt dit uit op 46 donateurs.

Wat kunnen we nu (voorzichtig) concluderen? Denk goed na over de mogelijkheden die je donateurs geeft. Een goede verdeling van bedragen die men kan doneren, kan tot hogere donaties leiden, helaas is het tegenovergestelde ook het geval. Verder zijn donateurs van €25,- van grote waarde voor het vergroten van je netwerk en het verspreiden van je boodschap. Maar zij alleen kunnen niet voor een succesvolle campagne zorgen. Ga ook altijd op zoek naar enkele grote jongens, zonder hun bijdrage wordt het behalen van het doelbedrag een stuk lastiger.

Koen van Vliet