Waarde donaties #2

Waarde donaties #2

Een tijd geleden schreef ik een blog over de cijfers van Cinecrowd (zie “Waarde donatie #1”). Ik vroeg me af welke invloed bepaalde donaties nu hadden op het behalen van de 100% financiering.

De conclusie luidde toen dat een goede verdeling van bedragen die men kan doneren, tot hogere donaties kan leiden. Donateurs van €/$ 25,- zijn van grote waarde voor het vergroten van je netwerk en het verspreiden van je boodschap, maar zij alleen kunnen niet voor een succesvolle campagne zorgen.

Dat lijkt logische bij projecten die maar een beperkt aantal mensen aan zich hebben weten te binden, maar hoe zit het nu bij de grote succesverhalen van Kickstarter? We zijn nu een tijd verder en het is goed om daar nogmaals naar te kijken. Zeker als we ons bedenken dat er enkele grote succes binnen Kickstarter zijn gehaald: Pebble (10 milj.), OUYA (8 milj.), Elevation Dock (1,5 milj.), Double Fine (3,3 milj) en Form 1 (3 milj.)

Is er nu veel veranderd in het afgelopen jaar of kunnen we nog steeds dezelfde conclusie trekken? Om dat te verduidelijken heb ik nogmaals een overzicht (.xls) gemaakt van de verschillende projecten, het aantal donateurs en de invloed die zij hebben op het eindresultaat. Ook nu zien we dat in veel gevallen het meest gekozen bedrag ook procentueel het meest oplevert.

Kijken we bijvoorbeeld naar Pebble, dan zien we dat 59,8% van het aantal donateurs voor een bedrag van $115,- koos. Dit leverde uiteindelijk 47,6% van het totaal bedrag op. Bij OUYA is dit percentage nog groter: 74,5% van de donateurs koos voor een bedrag van &79,-, wat uiteindelijk 63,1% van het totaal bedrag opleverde.

Conclusies

Uit de cijfers kunnen we enkele voorlopige conclusies trekken:

  • Bij 14 van de 22 projecten leverde het meeste gekozen bedrag ook procentueel het hoogste bedrag op.
  • Op het eerste gezicht zijn het vooral de technologische en design producten waarbij het meest gekozen bedrag ook het meeste heeft opgeleverd. De reward die men bij dat bedrag , is niet geheel toevallig het product zelf. Dat Kickstarter daardoor voor een deel de rol van een winkel is gaan overnemen, heeft Kickstarter nu zelf ook onderschreven.
  • Dat crowdfunding vooral draait op veel participanten die kleine bedragen doneren, wordt ook door deze cijfers onderschreven. Er wordt gemiddeld een bedrag van $141 per participant gegeven, ook bij projecten die uiteindelijk 10 miljoen hebben opgebracht.
  • De cijfers die Kickstarter op de site zet, zijn niet het daadwerkelijke aantal donateurs. In sommige gevallen scheelt dit meer dan honderd donateurs.

Koen van Vliet