Crowdfunding onderzoek

De kunst- en cultuursector moet op zoek gaan naar nieuwe financieringsmogelijkheden en het maatschappelijk bereik van instellingen dient vergroot te worden.

Crowdfunding is voor beide doelen een interessant instrument. Het gebruik van crowdfunding biedt ondernemers, kunstenaars en instellingen de kans in contact te komen met de afnemers van hun producten en deze afnemers direct bij het product en het proces te betrekken, zowel op financieel als materieel gebied. Crowdfunding zorgt dus niet alleen voor een financiƫle basis, maar kan (indien het goed wordt ingezet) ook het draagvlak onder het publiek vergroten. Ondernemers kunnen via crowdfunding laten zien dat ze een band met het publiek ontwikkelen, iets wat in het huidige kunst- en cultuurdebat vaak als verbeterpunt wordt geformuleerd.

Publicaties

Crowdfunding; de hype voorbij

In samenwerking met Martijn Arets , Ronald Kleverlaan en Marije Lutgendorff schreef ik het boek ‘Crowdfunding; de hype voorbij’ . Het boek bevat een kijk op de ontwikkeling van crowdfunding in Nederland en geeft ondernemers concrete handvatten voor het opstellen van hun eigen crowdfundingcampagne. Bestel het nu!


Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013/2014

NCO13 In samenwerking met Peter van den Akker , Gijsbert Koren en Ronald Kleverlaan heb ik in 2013 aan de wieg gestaan van het het Nationaal Crowdfundingonderzoek. De belangrijkste resultaten van dit onderzoek laten zien dat Nederlanders crowdfunding zien als een nieuwe mogelijkheid om projecten samen mogelijk te maken. De koppeling tussen crowdfunding en financiering wordt sterker gelegd dan de koppeling tussen crowdfunding en marketing.


Masterthesis, Universiteit Utrecht

Thesissite Om mijn master Kunstbeleid en -Management af te ronden heb ik een onderzoek uitgevoerd naar de motivatie van donateurs die participeren in culturele projecten op crowdfunding platforms. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van 14 interviews met donateurs van twee verschillende platforms. Deze thesis wordt regelmatig nog gebruikt als inspiratiebron bij andere onderzoeken. Voor dit onderzoek ontving ik de eerste prijs voor een ongepubliceerde thesis van het Bilsen Fonds voor Cultuurmanagement.