Nationaal Crowdfunding Onderzoek

Nationaal Crowdfunding Onderzoek

In samenwerking met Peter van den AkkerGijsbert Koren en Ronald Kleverlaan heb ik in 2013 aan de wieg gestaan van het het eerste Nationaal Crowdfunding Onderzoek. In 2014 hebben we de tweede editie gelanceerd.

We zien om ons heen dat er steeds meer aandacht voor het begrip crowdfunding ontstaat, maar dat het echte consumentenonderzoek nog achterwegen blijft. Vanuit dit optiek zijn we met een nationaal crowdfunding onderzoek gestart. Het onderzoek heeft als doel om inzicht te krijgen in de bekendheid en perceptie van crowdfunding in Nederland en de motivatie van donateurs die wel en vooral ook niet besluiten via crowdfunding mee te doen. Het onderzoek is tevens een uitvloeisel van mijn eerder uitgevoerde thesis.

Nationaal Crowdfunding OnderzoekCrowdfunding, waarom doen we mee?
Mijn master aan de Universiteit van Utrecht behaalde ik met mijn onderzoek naar de motivatie van donateurs die een investeerde via een crowdfunding platform.  Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van 14 interviews met donateurs van twee verschillende platforms. Deze thesis wordt regelmatig nog gebruikt als inspiratiebron bij andere onderzoeken.

Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013
Meer dan 1250 mensen hebben uiteindelijk meegewerkt aan het onderzoek en het is daarmee meteen een van de grootste onderzoeken naar de motivatie van crowdfunding in Europa. Het onderzoeksrapport is te downloaden op de website van het onderzoek.

Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2014
Meer dan 500 mensen hebben uiteindelijk meegewerkt aan het onderzoek van 2014.