pornjk.com tube600.com xpornplease.com redtube.social porn600.me porn800.me watchfreepornsex.me tube300.me
Loading...

Campagne een succes, en nu?

Gehaald, en nu?

Gehaald, en nu?

Een reactie op een blog van Matt Haughey deed mij nog een nadenken over de verschillende concepten van crowdfunding en de verschillende manieren waarop donateurs naar deze projecten kijken. Is crowdfunding niet eigenlijk gewoon een soort voorverkoop van producten of diensten of is het meer een investering? Het heeft nogal wat consequenties als donateur en projecthouder hier verschillende opvattingen over nahouden. Want wat als het product niet wordt wat je ervan verwacht? Wat als de kwaliteit ervan tegenvalt? Het uiteindelijk niet op de markt zal verschijnen? Of het product dat je denkt te ontvangen, lange tijd op zich laat wachten?

De gemene deler van de veelgehoorde kritiek op sommige projecten is de communicatie met de donateurs. Men wordt niet op de hoogte gehouden van wat er gaande is en gaat al snel denken dat er iets niet goed gaat. Er is waarschijnlijk geen slechtere reclame dan donateurs/investeerders die denken dat ze afgezet worden. Houdt je donateurs dus op de hoogte van de vorderingen, ook als er problemen zijn of het allemaal wat langer duurt. Om donateurs op een goede manier aan je te binden, is interactie van groot belang. ‘Ze’ worden niet graag als melkkoeien gezien en verwachten ook wel een bepaalde betrokkenheid terug. Deze betrokkenheid heeft direct ook invloed op de verwachtingen die men heeft.

Kickstarter projecten
Enkele voorbeelden die in eerder genoemde blog werden aangehaald:

Communicatie is dus heel belangrijk en kan ook invloed hebben op het gevoel dat de donateurs uiteindelijk aan zijn donatie/investering over houdt. Om even mezelf als voorbeeld te nemen: afgelopen september heb ik bijgedragen aan een cd van Michiel van de Weerthof en ik lees net dat deze cd in maart zal worden uitgebracht. Niets ergs aan, ik wist dat het enige tijd zou duren en werd in de tussentijd netjes op de hoogte gehouden. Dat is bij andere van mijn investeringen helaas minder het geval geweest. Iets soortgelijks is te lezen bij de Pen Type-A. Een van hun backers geeft als reactie op het lange wachten “It’s almost worthy of the pledge alone to see real time production pitfalls and experiences… 100% confident you’ve done a great job. Thank you” Het duurde veel langer dan verwacht, maar men heeft donateurs op tijd geïnformeerd en deelgenoot gemaakt van de problemen waar men tegenaan gelopen is.

Uiteindelijk is het gevolg van deze interactie, bijvoorbeeld in mijn voorbeeld, dat de kwaliteit van de cd van Michiel voor mij minder van belang is geworden dan de kwaliteit van een van de andere investeringen. Ik heb de moeite en de inzet gezien die de productie van de cd heeft gekost en ook dat weegt mee in het uiteindelijk oordeel over mijn reward en donatie. Misschien voel ik me daardoor ook wel eerder een investeerder, dan ‘gewone’ consument; ik heb het gehele traject van de ontwikkeling mee mogen en kunnen maken.

Wat leren we ervan?
Wees altijd duidelijk wat je te bieden hebt. Is er een kans dat het product/project dat je wilt ontwikkeling uiteindelijk niet op de markt zal komen of mislukt? Of merk je halverwege de ontwikkeling dat er iets niet helemaal gaat zoals je wilt? Dat is niet erg, maar geef dit dan wel duidelijk aan. Juist die eerlijkheid zorgt voor een goede basis van vertrouwen. Donateurs willen graag zien waar hun geld heen gaat en wat er mee gebeurt. Je crowdfunding campagne is dus zeker niet afgelopen als je streefbedrag behaald is, dan ben je pas op de helft.

Koen van Vliet

You might also like

No Comments

Leave a Reply