Loading...

Creatief Ondernemerschap

Vanaf februari 2017 was ik betrokken bij het Creatief Ondernemerschapslab van de Tilburg University. Vanuit het lab, mede gefinancierd door NWO en de Kunstenbond, deden we onderzoek naar ondernemerschap in de creatieve industrie. We onderzochten hoe diverse aspecten van creatief ondernemerschap, zoals creativiteit, samenwerking, strategie en resultaten, samenhangen. Een beter in deze factoren is wat ons betreft belangrijk voor de wetenschap, de overheid en voor de betrokkenen bij deze sector.

Het project is op dit moment afgesloten en de website waarop de uitkomsten te vinden zijn, is verwijderd. Om de belangrijkste resultaten toch publieke toegankelijk te houden, zijn ze op deze website nog te vinden.

Het gaat daarbij om:


Naar een creatieve en ondernemende sector

De creatieve sector kent, misschien wel meer dan andere sectoren, haar uitdagingen, zeker als het gaat om beleid. De sector is zeer gefragmenteerd, kent een groot aantal zelfstandig ondernemers en de gemiddelde grootte van ondernemingen is klein. De creatieve sector is een bijzondere sector omdat creatieven bijzonder zijn. Dat vergt maatwerk in beleid, waarvan wij in deze notitie voorbeelden hebben gegeven. Als adequaat maatwerk wordt geleverd, kan veel van de creatieve industrie worden verwacht – veel, maar ook veel niet, juist vanwege dat bijzondere en waardevolle karakter van deze sector in de samenleving
Een andere blik

De creatieve industrie is een sector die leunt op innovatie. De ontwikkeling van creatieve producten kenmerkt zich door de continue zoektocht naar verbeteringen en aanpassingen van producten en niet door de reproductie van één of twee bestaande producten. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een website, een kunstwerk of een theaterproductie, elk cultureel product is in zekere mate nieuw en innovatief. Het is daarom niet voor niets dat er veel aandacht is voor de eventuele voordelen van een samenwerking tussen creatieven en organisaties buiten de creatieve industrie. In deze notitie kijken we naar de samenwerking tussen de ‘kunstzinnige’ tak van de creatieve industrie en het bedrijfsleven? Op welke manier werken zij samen en welke potentie heeft deze samenwerking om tot innovaties te komen? Met deze notitie hebben we een bijdrage willen leveren aan het onderzoek naar de samenwerking tussen kunstenaars en het bedrijfsleven.


The Creative Entrepreneur

De afgelopen jaren hebben we een landelijk onderzoek uitgevoerd naar ondernemerschap in de creatieve industrie. We onderzochten hoe diverse aspecten van creatief ondernemerschap, zoals creativiteit, samenwerking, strategie en resultaten, samenhangen. De ontwikkeling van deze samenhang volgen we over de loop van meerdere jaren. Een beter inzicht in creativiteit, ondernemerschap en samenwerking in de culturele en creatieve sector is belangrijk voor de wetenschap, de overheid en voor de betrokkenen bij deze sector. In deze notitie bespreken we de belangrijkste conclusies uit het onderzoek.

You might also like

No Comments

Leave a Reply